Nieuwsbrief

Winterperiode

De winterperiode ligt bijna achter ons. Terugkijkend op deze winterperiode 2018/2019 is het een hele zachte en rustige winterperiode geweest. In Maart 2019 hebben we weliswaar een week met meer wind (windkracht 6 tot 7) en veel regen gehad, maar strenge vorst en stormen zijn uitgebleven.

Het personeel kon in de Kerstvakantie uitrusten en Nieuwjaar vieren. In de weken daarna is net zoals in voorgaande jaren in de loods doorgewerkt aan de wat grotere bootonderhoud-werkzaamheden.

In de maanden December t/m Februari is ook gewerkt aan de website. Onze Nederlandstalige Lemsterpoort website is uitgebreid met handige watersport-Apps voor op uw mobiel

Vanaf December 2019 is er een Duitstalige website bij gekomen, die we proberen zoveel mogelijk synchroon aan de Nederlandse versie te laten lopen.

In de laatste weken van Maart 2019 worden alle steigers, en langszij-steigers, schoon gespoten om ze te ontdoen van vogelpoep en groene aanslag. Daarmee voorkomen we dat het gaat stinken, en verminderen we de kans op uitglijden.

Ook zijn er inmiddels enkele boten gepoetst & gepolijst en/of voorzien van anti-fouling.

In de week van 20 maart zijn de water-tappunten op de steigers weer aangesloten, zodat u water beschikbaar heeft voor het spoelen van uw watertanks, en schoonmaakwerkzaamheden. Denk er wel aan voldoende € 0,50-muntjes mee te nemen (voor de automaten)!

Ook de waterleidingen van het achterste toiletgebouw (aan de camping-zijde) zijn weer aangesloten. U kunt de douches & toiletten weer gebruiken.

Het voorste toiletgebouw (aan de centrum-Sloten-zijde) wordt weer in gebruik genomen in de eerste week van April.

Voorjaar 2019

Op 1 April start officieel het vaarseizoen 2019, en worden de bruggen in Friesland weer geopend voor watersporters. De eerste festiviteiten/activiteiten beginnen op 13 April (Heeg, skutsjesilen). Vanaf Goede Vrijdag (19 April) heeft het merendeel van de Nederlandse basisscholen Mei-vakantie (https://www.schoolvakanties-nederland.nl/schoolvakanties-2019.html). In Duitsland hebben de meeste regio’s al één week eerder vrij (https://www.schulferien.org/).

Heeft u al plannen gemaakt? Graag hoor ik van u op welke datum u uw boot te water wenst te laten. En of u eerst nog onderwaterschip-werkzaamheden (anti-fouling, poetsen & polijsten, nieuwe anodes, schroefas-speling etc.) wil laten verrichten. Dan kunnen we die inplannen.

Wij kunnen ongeveer 10 boten per dag te water laten. Elke aanvraag wordt in mijn agenda gezet. Als havenmeester beheer ik die centrale agenda/planning. Bent u verhinderd, komt u liever eerder of later? Dan hoor (of lees) ik dat graag. Mijn medewerkers (Thorsten, Tjakko en Hanno) helpen in de uitvoering, en kunnen de volgorde niet veranderen.

Wij verwachten dat u zelf ook aanwezig zult zijn bij het te water laten. Zodat het lekker vlot verloopt, en eventuele beslissingen meteen kunnen worden genomen.

Geef dus snel de door u gewenste datum aan mij door. Dan reserveer ik dat tijdstip in mijn agenda! Bij voorkeur per mail (info@Lemsterpoort.nl), maar bellen ( 31(6) 5108.7341 ) kan natuurlijk ook. U krijgt van mij een terugbevestiging van de datum met de afgesproken tijd.

Hijsmarkeringen

Nu dat uw boot op de wal staat, kunnen wij goed het onderwaterschip zien en nauwkeurig bepalen waar de sterke punten (spanten) zich bevinden. En waar bijvoorbeeld sensoren zitten. Voor ons is dit dus een goed moment om aan stuurboordzijde twee stickertjes (van 3 bij 5 cm) aan te brengen, zo onopvallend mogelijk. Omdat u er meestal zelf bij bent, kunt u ook zelf het beste plekje aanwijzen.

Hiermee verminderen we in het najaar (bij het uitkranen i.v.m. winterstalling) de kans op fouten of schade. Ook kunnen de werkzaamheden beter worden overgedragen tussen de collega’s onderling. Doordat zij als team vlotter kunnen uitkranen, werken we met elkaar ook kostenbesparend!

Overleden

Wij ontvingen het verdrietige bericht dat op 7 maart 2019, op 79-jarige leeftijd, is overleden de heer Jo de Beijer. Als voormalige eigenaar/beheerder heeft hij in de jaren 1993 tot 2004 een grote inbreng gehad in de vormgeving van onze jachthaven. Mocht u zijn vrouw en/of nabestaanden een kaartje willen sturen, kunt u bij mij hun adresgegevens opvragen.

Nieuwe ontwikkelingen in 2019!

In de loop van 2019 staan er weer meerdere verbeteringen in onze dienstverlening in de planning!

Nieuw toiletgebouw

Halverwege 2019 wordt het toiletgebouw aan de centrum-Sloten-zijde volledig vervangen en gemoderniseerd. Na een lange periode van overleg & afstemming met de gemeente is aan ons de bouwvergunning verleend zodat wij over kunnen gaan tot de aanschaf van een nieuw toiletgebouw. De gemeente zal gedurende 10 jaar als hoofdhuurder bijdragen in de exploitatiekosten. In een volgende nieuwsbrief zullen wij u gedetailleerder informeren over de planning van de bouwwerkzaamheden.

Zonnepanelen

Daarnaast wordt er een forse investering gedaan in de aanschaf van zonnepanelen. In totaal komen er in de loop van 2019 bijna 1.000 (958 om precies te zijn)  zonnepanelen te liggen verspreid over de platte daken van de beide loodsen. Omdat die loodsen iets verder van de ligplaatsen verwijderd staan, verwachten wij weinig overlast voor onze watersport-gasten. Niet alleen voor het milieu een mooie duurzame investering, maar ook uit oogpunt van kostenbeheersing! In Maart 2019 worden er precieze berekeningen gemaakt, en de worden de bouwtekeningen gedetailleerd uitgewerkt.

WIFI-signaal sterk verbeterd

Verder is de wisselende kwaliteit van de WIFI-signalen op onze jachthaven een punt van aandacht. In Maart 2019 zijn er metingen verricht, van signaalsterktes en het dataverbruik, en zijn technische alternatieven afgewogen. Dat heeft ertoe geleid dat de WIFI-zenders zijn vervangen door krachtiger exemplaren. Ook is het Internetabonnement uitgebreid naar een zwaarder data-pakket met hogere data-doorvoer-snelheden. Wij gaan in de komende maanden door met het monitoren van het dataverbruik en de kwaliteit van de WIFI-kanalen. Doel is om de piekmomenten in het dataverbruik (avonduren en zomervakantie), de verstoringen door bootmasten op de reikwijdte van WIFI-signalen, het toenemend aantal klanten met een 4G- of  5G-abonnement op hun mobiel, en het sterk groeiende data-& streamingverbruik (Netflix, Videoland) goed in beeld te krijgen. Overigens zijn er weinig Internet-verbindingen tegen bestand dat er meer dan 200 gasten tegelijk speelfilms zouden gaan streamen of downloaden. Uw toegang tot de WIFI-verbindingen blijft functioneren op dezelfde wijze als in 2018 (met dezelfde toegangscode). De WIFI-band heet “Lemsterpoort Hotspot”. Gasten die het een tijdje willen uitproberen, kunnen in het havenkantoor een (Gratis!) WIFI-kaart voor 1 uur Internet-toegang krijgen. Wij zijn zeer benieuwd naar uw (positieve of negatieve) bevindingen in de komende periode.

Lidmaatschapskorting bij restaurant De Mallemok

Aan onze gasten van jachthaven “De Lemsterpoort” mag ik namens “De Mallemok (https://mallemok.nl/) een korting van 10% aanbieden op het eten bij deze Brasserie (te Sloten). U dient de kortingskaart aan hen te tonen. U vindt de kortingskaart op de website bij de klantvoordelen. U kunt hem printen of bijvoorbeeld opslaan op uw mobiele telefoon.

Ik hoop u met deze Nieuwsbrief op de hoogte te houden van actualiteiten in, en rondom, onze jachthaven. Mocht u antwoorden op uw vragen missen, laat het mij weten!

Met vriendelijke groet,

Uw havenmeester

Jaap-Jan Rijpkema